'En dan win je ineens een MediaLab'

Het innovatielab digitale geletterdheid van PCOU Willibrord krijgt een impuls door een gewonnen prijsvraag.

Miranda Wedekind en Jennifer de Laet werken namens stichting PCOU Willibrord aan de digitale geletterdheid van leerlingen en leerkrachten in Utrecht. Tijdens een bezoek aan de vakbeurs voor onderwijsinnovatie & ICT deelden zij hun ambitie en ideeën om een innovatielab te ontwikkelen voor leerlingen en leerkrachten en wonnen via een prijsvraag een HP MediaLab.

Digitale vaardigheden voor de hele stichting

Het HP MediaLab sluit naadloos aan op de plannen binnen PCOU Willibrord. Miranda vertelt daarover: “Jennifer en ik werken samen met een groep leerkrachten aan activiteiten die de digitale geletterdheid bevorderen. We ontwikkelen een doorlopende leerlijn rondom digitale vaardigheden voor de hele stichting. Onze ambitie is om ook een innovatielab te creëren waar leerlingen en leerkrachten gebruik van kunnen maken om vaardigheden, die je nodig hebt om jezelf te ontwikkelen en staande te houden in de digitale samenleving, te ontwikkelen. Dat betekent dat je over ICT-basisvaardigheden beschikt en over informatievaardigheden om je veilig te bewegen op het internet. Het houdt ook in dat je vaardig bent in ‘computational thinking’ en programmeren en mediawijs bent.”

Om digitalisering binnen het onderwijs verder mogelijk te maken, werkt Peter Schep met zijn ICT-team aan het fundament daarvan voor alle 41 scholen van de stichting. “Wij bouwen de ICT-basis en richten de randvoorwaarden in die nodig zijn voor de scholen om zich te kunnen richten op digitale onderwijsvernieuwing.”

Op weg naar een digitaal vaardig Utrecht

Jennifer vult aan: “We hebben een onderwijsimpulssubsidie van de gemeente Utrecht gekregen om een innovatielab te ontwikkelen. De visie op het lab zijn we nu met leerkrachten van de scholen en collega’s ICT en Onderwijs, Kwaliteit & Innovatie aan het ontwikkelen. De prijs van HP is een prachtige kans om het lab ook goed ingericht te krijgen met diensten en producten die het leerprogramma rondom de digitale vaardigheid stimuleren en ondersteunen. In eerste instantie kunnen de ruim 2.500 collega’s binnen onze stichting en hun leerlingen gebruik maken van het lab. Later willen we het innovatielab ook toegankelijk maken voor de inwoners van Utrecht, om zo verder bij te dragen aan een digitaal vaardig Utrecht.” 

Jennifer Schipper-de Laet en Miranda Wedekind